A trait in secolul al IX-lea inainte de Hristos. Pe vremea aceea,
imparatea peste Israel imparatul Ahab, acesta urmand in rautate
celorlalti imparati inchinatori la idoli. Vazand Ilie atata ratacire de
la dreapta credinta si atata orbire si intunecare, umplandu-se de ravna
dumnezeiasca, s-a dus inaintea lui Ahab si dupa ce l-a mustrat pentru
nebunia si idolatria lui, l-a amenintat, atat pe el, cat si pe poporul
cel
orbit si inselat de el, ca vor fi pedepsiti cu mare grozavie de
catre Dumnezeu: “In acesti ani nu va fi nici roua, nici ploaie!”. Odata
cu aceste cuvinte, s-a incuiat cerul si s-a facut seceta mare, incat
nici o picatura de ploaie sau roua n-a cazut de sus pe pamant timp de
trei ani si jumatate. Apoi, a urmat nerodirea pamantului, lipsa de hrana
si foamete in tot poporul, incat sufereau si oamenii, dar si
dobitoacele. Ahab l-a amenintat pe Ilie cu moartea. Din aceasta cauza,
proorocul Ilie a fost nevoit sa stea ascuns pana au trecut anii de
seceta. Ascunzatoarea sa a fost mai intai aproape de un parau. Acolo a
fost hranit de corbii care-i aduceau zilnic paine. A stat si in casa
unei vaduve, din Tara Feniciei. Si acolo a fost hranit minunat, caci
bruma de faina si ulei ce avea acea vaduva, s-a ajuns tot timpul cat a
fost gazduit Ilie la ea. Acestei femei, Ilie i-a inviat si copilul
care-i murise. Ilie a prezis regelui Ahab si sotiei sale ca vor muri de
moarte infricosatoare, ceea ce s-a si intamplat. Sfantul n-a murit, ci
s-a inaltat la cer intr-un car de foc, pe 20 iulie, atunci cand e
praznuit.Minunile pe care le-a facut in timpul vietii sale l-au trecut in randul sfintilor.Santilie si dracii Sfantul Ilie, sfant razboinic al calendarului ortodox, a fost investit de popor cu atributele zeilor tunetelor si fulgerelor. Ca si acestia, el mana un car de foc in timpul furtunilor si isi trimite fulgerele catre diavoli si pacatosi. La trasura sa sunt inhamati doi sau patru cai albi, inaripati. Acolo, pe cer, Sfantul Ilie alearga printre nori, tuna, fulgera si trasneste. Speriati, dracii se ascund pe pamant: prin pomi, pe sub streasina caselor, in turlele bisericilor si chiar in corpul unor animale, in special caini si pisici. Dorind sa nu-i scape nici unul, trasneste si arborii, oamenii, vitele, casele, bisericile in care s-au ascuns dracii. In tinerete, ar fi tunat si ar fi trasnit atat de puternic, incat plesnea copilul in pantecele mamei si vitelul in burta vacii. Pentru a nu distruge lumea, Dumnezeu sau Maica Precista l-au lasat ciung de mana dreapta, l-au asurzit sau i-au scos un ochi. Cu toate acestea, el continua sa alunge dracii si sa-i omoare, lovindu-i cu biciul de foc tinut in mana stanga.
Este bine ca in vreme de furtuna, ferestrele si usile caselor sa nu fie lasate deschise, ca sa nu se poata strecura vreo spurcaciune de drac inauntru si casa sa fie trasnita. Dracul trage mai mult la carpen, de aceea e bine sa nu ai la casa acest lemn, ori sa te adapostesti sub carpen. In vreme de furtuna, este bine sa stai la luminisuri si mai bine sa te ploua, caci la adaposturi toti dracii trag. Trebuie sa-ti faci cruce des, caci Dumnezeu i-a zis lui Ilie, cand i-a dat biciul in mana: “Ilie, in toate sa dai, dar in cruce noua sa nu dai! “Datini si credinte romanesti In ajunul zilei Sfantului Ilie, fetele se duc noaptea pe locurile unde este semanata canepa, se dezbraca de camasi si dupa ce se tavalesc goale prin canepa, se imbraca repede si merg acasa sa se culce. Daca peste noapte vor visa canepa verde, este semn ca la maritis vor lua flacai de barbati; daca insa vor visa canepa uscata, se vor marita dupa oameni batrani. La revarsatul zorilor, se culegeau ierburi de leac, care se duceau apoi acasa si se puneau la uscat la umbra, pe prispa sau in camara. Se culegeau si alte plante, considerate bune pentru vraji si farmece; odata uscate, acestea erau stropite cu sangele unui cocor, taiat chiar deasupra lor. Astfel “menite”, prin sacrificiu, plantele puteau fi folosite de vrajitoare.
De Sfantul Ilie, femeile duc la biserica busuioc si-l pun la iconostas. La sfarsitul slujbei, il iau si ii dau foc, iar cu cenusa lui se freaca in gura copiii, cand au bube. Marul este pomul Sfantului Ilie, de aceea nu se mananca mere noi pana in aceasta zi. Daca va tuna in ziua aceasta, toate alunele vor seca, iar toate celelalte fructe vor avea viermi. In ziua Sfantului, jertfelnicul de la biserica este plin cu tot felul de bucate, pentru sufletul mortilor. In unele sate, femeile duc la biserica lapte si vin, iar peste zi fac praznice pentru cei morti. Merele se duc intai la biserica, pentru ca exista credinta ca numai asa ele vor deveni de aur pe lumea cealalta. Daca nu se pastreaza aceasta datina, cel ce mananca mere inainte de Sf. Ilie, va culege vesnic mere pe lumea cealalta, dar cand va incepe sa le manance, ele ii vor pieri de dinainte. Unele femei impart si porumb fiert, dar si farfurii cu mancare, impodobite cu flori de vara. Tot cu flori de vara, legate cu lana rosie, sunt si canile pline cu apa. Inaintea acestei sarbatori se incheie obiceiurile de invocare a ploilor.